Opouštíte nás, aniž byste si přečetli 10 tipů, jak ušetřit na správě vozového parku?
Zanechte nám svůj e-mail a my vám zašleme e-book na pozdější čtení.
Přečtěte si souhrn pravidel pro dobu řízení, odpočinku a přestávek podle Evropské dohody o práci osádek v mezinárodní silniční dopravě AETR a Nařízení 589/2006 Sb. a 561/2006 ES.
Pro řidiče kamionů, nákladních vozů a také autobusů jsou v platnosti závazná pravidla, upravující (omezující) maximální dobu řízení a nařizující minimální dobu přestávek či odpočinku.
V následujících odstavcích uvádíme aktuální znění pravidel, která byste opravdu měli dodržovat. Jak asi víte, nejde o žádná obecná doporučení, ale o povinnost, kterou často a ráda kontroluje policie ve všech státech EU.
Připomínáme také, že dodržování pravidel jízdy a odpočinku hlídá digitální tachograf. Data z něj je třeba stahovat a uchovávat, případně použít systém, který data z tachografu stahuje a uchovává automaticky.
Pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu se řídí zákoníkem práce a zahrnuje nejen dobu řízení, ale i další činnost, jako je nakládka/vykládka nebo dohled na nastupování/vystupování pasažérů, údržba, čištění a prohlídka vozidla nebo administrativa spojená s prací řidiče.
Týdenní doba řízení nesmí přesáhnout 56 hodin a nesmí být překročena maximální týdenní pracovní doba stanovená v nařízení vlády č. 589/2006 Sb. (viz výše).
Bezpečnostní přestávka je podle výkladu Ministerstva dopravy doba, během níž nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou práci a která je určena výhradně k jeho zotavení. Po 4,5 hod. řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku. Tato přestávka může být nahrazena přestávkou v délce nejméně 15 minut, po níž následuje přestávka v délce nejméně 30 minut.
Pokud jsou ve vozidle alespoň dva řidiči, musí mít každý z nich denní odpočinek nejméně 9 po sobě následujících hodin za každých 30 hodin.
Limity pro týdenní odpočinek se počítají v rámci 2 po sobě následujících týdnů. Běžná doba během dvou týdnů tedy znamená 2× 45 hodin, zkrácená 1× 45 hodin + 1× 25 hodin.
Zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu.
Abychom ulehčili život dopravcům v kamionové přepravě, přidali jsme do našeho systému pro sledování vozidel několik funkcí pro bezstarostný management a stahování tachografů. Jedná se například o aktuální data z tachografu, stahování tachografu a karty řidiče či analýzu historických dat.
Místo časově náročného obcházení vozů a ručního stahování dat stačí jen otevřít okno prohlížeče s naší aplikací. Vše máte uložené pro přehlednou práci i vykazování, jak napovídají také obrázky z aplikace v tomto článku.
Nechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám.